Groupe Hamelin, het moederbedrijf van Hamelin BV, heeft onlangs aangekondigd een nieuwe invulling te geven aan de merkstrategie door middel van een herpositionering van de merken Oxford en ELBA. Zo zal in 2020 een groot deel van het ELBA-assortiment om worden gezet naar het merk Oxford. Aanleiding voor deze herpositionering is de reeds bestaande merkbekendheid van het merk Oxford en de stijgende vraag naar persoonlijke, onderscheidende producten.
Merkbekendheid
Eind 2018 heeft Groupe Hamelin een Europees marktonderzoek laten uitvoeren met betrekking tot de bekendheid van verschillende merken kantoorartikelen. Hierin zijn ruim 15.000 eindgebruikers (in de leeftijdscategorie van 12-65 jaar) in 11 landen ondervraagd. Mede op basis van de resultaten uit dit onderzoek heeft Groupe Hamelin haar merkstrategie heroverwogen en besloten over te gaan tot de herpositionering van de merken Oxford en ELBA.
Digitalisering en individualisering
Naast de conclusies uit het bovengenoemd onderzoek zijn er twee trends waarneembaar die mede ten grondslag liggen aan de herpositionering: digitalisering en individualisering. Door digitalisering verandert de wereld en daarbij de vraag naar en het gebruik van kantoorartikelen. Daarnaast is er een toenemende behoefte aan individualisering. Mensen denken en handelen steeds meer vanuit zichzelf en minder vanuit het collectief. Daarbij ontstaat de behoefte om zichzelf te onderscheiden en te laten zien.
Persoonlijke archiveringsproducten gaan verder onder het merk Oxford
Door de grotere naamsbekendheid van het merk Oxford en de stijgende vraag naar persoonlijke, onderscheidende producten zullen persoonlijke archiveringsproducten die voorheen verkocht werden onder het merk ELBA, vanaf 2020, onder het merk Oxford worden verkocht. Te denken valt hierbij aan opbergmappen, elastomappen, verzamelboxen, ringbanden, showtassen en insteekmappen.
ELBA blijft hét merk voor traditionele archiveringsproducten
Het merk ELBA, met inmiddels meer dan 100 jaar ervaring in archiveringsproducten, zal zich in de toekomst richten op de kernactiviteiten: de traditionele producten voor kantoor in de zakelijke markt. Het overeenkomstige productassortiment zal consequent worden uitgebreid en geoptimaliseerd. Het ELBA-assortiment omvat onder andere hangmappen, ordners en archiefdozen.
Nieuwe impuls
De herpositionering van de persoonlijke archiveringsmiddelen naar het merk Oxford, zal voor een nieuwe impuls zorgen in de verkoop van deze producten. Daarnaast zal het marktaandeel van ELBA in het zakelijke segment zich verder kunnen ontwikkelen door een optimalisatie én uitbreiding van het productaanbod.