Vier Groningse digitale bureaus verenigen zich onder de nieuwe paraplunaam Het Hoofdkantoor. Een fusie is het niet, vertelt directeur Remko Haar, “wel een propositie voor full service oplossingen vanuit een familie van bedrijven.”
De leden van Het Hoofdkantoor maakten de oprichting van het label gisteren bekend. Elk brengen ze een andere expertise aan tafel. Concept7 is gespecialiseerd in strategie en design, Guapa en Kiener ontwikkelen en bouwen webshops en Ten Stripes is thuis in online marketing. Tezamen hebben de bureaus 58 medewerkers op de kantoren in Groningen, Leek en Zwolle.
“We zijn nadrukkelijk geen nieuw bureaunetwerk, maar wel een groep van onafhankelijk specialisten. De gedachte is dat we door intensievere samenwerking een full service oplossing kunnen bieden voor wie dat wenst”, vertelt Remko Haar. In die zin is het een nieuwe concurrent van netwerken als bijvoorbeeld Adeptiv, Dept en handpicked agencies.
Haar is directeur van het label, maar niet van de afzonderlijke bedrijven. De voornaamste taken van zijn Hoofdkantoor zijn het inrichten van interne bedrijfprocessen zodat klanten bijvoorbeeld met maar één aanspreekpunt werken als ze met meerdere deelgebieden werken van de groep werken. Daarnaast gaat hij over het mediabudget, dat voor algemene marketingdoelen en employer branding wordt ingezet.
Het label is niet opgericht om financieel voordeel te realiseren voor de klant, maar eerder om gezamenlijke en onderlinge processen te faciliteren. Maar inkoopvoordelen en verdeling van opbrengsten behoort wel tot de mogelijkheden. We hebben ook al gezamenlijke acquisitie van klanten gedaan.”
Het Hoofdkantoor werkt vanuit Noord-Nederland, maar wil tegen eind 2019 een mediacampagne houden die de naam landelijke bekendheid moet geven.
De ondernemers achter de vier bureaus hebben ook relaties op aandeelhoudersniveau.