Naam : Kees-Jan Dijkstra
Linkedin : https://www.linkedin.com/in/keesjandijkstra/
Bedrijfsnaam : Dijkstra Advies & Media
Wat is je functie binnen het bedrijf : Oprichter – eigenaar
Website : https://keesjandijkstra.nl/
Kun je je bedrijf kort introduceren?
Dijkstra Advies & Media (DAM) is een creatief communicatiebureau dat professionals van hun podiumangst afhelpt door ze te leren presenteren op een authentieke, onderscheidende manier.
We zijn gespecialiseerd in authentieke Storytelling, lichaamstaal en creatief schrijven. Doordat wij deze expertises slim combineren ontstaat een krachtige combinatie die – mits goed uitgevoerd – klanten een enorme boost geven. Ze staan met veel meer zelfvertrouwen voor een groep, gaan stralen en overtuigen. Dat is mooi om te zien.
Waaruit bestaat jouw werk?
Kort gezegd help ik gedreven professionals, coaches en marketeers van hun podiumangst af zodat ze succesvoller & gelukkiger worden in hun werk. Iedereen praat maar over zichtbaarheid, maar daarmee red je het niet meer.. Iedereen zit immers op sociale media, we zijn zichtbaarder dan ooit. Daarnaast is het online aanbod overweldigend, en vissen veel bedrijven, coaches en trainers in dezelfde vijver.
Hippe designs, gestylde foto’s op socials, ik zie ze overal.. Het is zo bedacht. Mensen zoeken verbinding met echte mensen, niet met gefilterde succesplaatjes. Daarom is authenticiteit zo onderscheidend. “Laat jezélf eens zien”, zeg ik vaak tegen klanten, “zonder dat marketing-masker.”
Welke diensten levert Jouw bedrijf?
We leveren online cursussen (zoals de Masterclass Moeiteloos Schrijven), workshops en een high end-programma Authentiek Presenteren. Ook lezingen: over authentiek Leiderschap en de oerkracht van Storytelling. En ik schrijf boeken, ben net bezig met mijn tweede waarin deze thema’s terugkomen.
Waarom denk je dat Apple en Tesla iconische wereldmerken zijn geworden?
Oprichters Jobs en Musk werkten uit diepe passie aan hun bedrijf en konden daar prachtig over vertellen. De product-presentaties van Steve Jobs worden beschouwd tot de beste ooit gehouden, die het merk Apple een enorme boost hebben gegeven. De iPod, iPad en iPhone stonden in één keer op de kaart. Door Jobs zijn uitzonderlijke presentatiestijl, waarin hij Storytelling ondersteunde met zelfverzekerde lichaamstaal. Dit soort praktijkcases behandelen we in mijn nieuwste programma Authentiek Presenteren, zodat je zelf ziet hoe krachtig dit is.
In hoeverre onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrenten?
Door mijn verleden als dagbladjournalist en copywriter (voor A-merken als ABN, ING, AEGON, Exact en overheidsinstanties) weet ik hoe je aansprekende verhalen maakt waarmee je mensen raakt. Mensen willen namelijk werken met ECHTE mensen. Ze voelen of je oprecht bent, of een kunstje opvoert.
Wij mensen zijn verhalenvertellers, al eeuwen lang. Verhalen helpen ons de complexe wereld te begrijpen. In deze tijden van algoritmen en AI is er meer dan ooit behoefte aan authentieke verhalen. Ik help professionals aan onderscheidende verhalen waarmee klanten moeiteloos op hun pad komen. Waarmee ze dicht bij zichzelf blijven, verbinding maken en vertrouwen uitstralen.
Wat kan jouw bedrijf dat andere bedrijven niet kunnen?
Ik heb jarenlang mensen geïnterviewd, van boer tot burgemeester en minister. Ik kom snel tot de kern bij mensen. Dat moest ook wel met dagelijkse deadlines. Wat me van al die gesprekken is bijgebleven waren de échte verhalen van échte oprechte mensen. Niet de getrainde politici die een voorgekookt verhaaltje oplepelen.
Menselijk gedrag fascineert me mateloos. Door mijn achtergrond als journalist en historicus leg in razendsnel verbanden, probeer ik altijd de ‘bigger picture’ te zien en dat mooi te verwoorden. Die combinatie zie je niet veel, volgens mij.
Welke ontwikkelingen in de branche houden jullie nauwlettend in de gaten?
Om me heen zie ik dat mensen steeds meer behoefte hebben aan verbinding en saamhorigheid. En minder aan materiële zaken als een dikke auto en hoog salaris. Ze zijn zichzelf verrijkende bedrijven gaan wantrouwen. Multinationals die geen winstbelasting betalen.
De pijlers Vertrouwen, Verbinding & Vrijheid staan daarom centraal in mijn dienstverlening. Authenticiteit is de toverterm waarin deze pijlers samenkomen. Dat spreekt mensen aan, merk ik.
Voor welke klanten werken jullie?
Ik heb gewerkt voor grote bedrijven als AEGON, ABN, ING en Exact, maar ook voor Binnenlandse Zaken en de Rechtspraak.
Nu richt ik me meer op gepassioneerde professionals die zichzelf krachtig en authentiek willen presenteren, en iets willen neerzetten. Die balen van hun onzichtbaarheid en onbenut potentieel. Met online en offline programma’s en workshops als ‘Storytelling aan Zee’, vanuit een strandtent. Deelnemers genieten erg van de ontspannen setting, gaan vol energie naar huis. Heerlijk om te zien!
Wat zijn jouw ambities?
Talentvolle professionals helpen groeien met authentieke Storytelling & lichaamstaal. Mensen van hun podiumangst afhelpen, zodat ze nooit meer met buikpijn een presentatie hoeven houden. Bewustwording van lichaamstaal helpt hierbij enorm. Het bepaalt toch meer dan 60 % van alle communicatie.
Ik wil ook jongeren inspireren om hun eigen pad te kiezen, hun talenten te durven volgen. Daarom ben ik gastdocent Ondernemerschap. Ik vind het fascinerend om te zien hoe anders zij communiceren.
Het liefst begeleid ik gedreven mensen die iets willen neerzetten, vanuit eigen kracht en ontspanning. Het doet me pijn om zoveel talentvolle zelfstandigen gestresst te zien struggelen, omdat ze niet weten hoe ze zichzelf moeten presenteren. Het geeft me voldoening om klanten te zien opbloeien, zo mooi om te zien.
Wat is het laatste nieuws?
Dat de webinar voor m’n transformatieprogramma ‘Authentiek Presenteren’ zo goed als af is. Die kun je gratis bekijken via mijn site. En verder vooral: actie in de taxi! In plaats van blijven pielen en perfectioneren. Na tien jaar ondernemerschap heb ik dat (eindelijk) afgeleerd, haha.