Microsoft bevestigt een bug in Windows 11 en Windows 10 die printers per ongeluk hernoemt
Microsoft onderzoekt eindelijk officieel een interessante bug die alle printers en gerelateerde apparaten of services per ongeluk hernoemt naar het model HP LaserJet M101-M106. In een verklaring en bijgewerkte documentatie bevestigde Microsoft dat ze op de hoogte zijn van de meldingen, maar gelooft niet dat HP hiervoor verantwoordelijk is.
In een eerdere artikel merkten we op dat bijgewerkte metadata of een update die via Windows Update werd uitgerold enkele printers, inclusief Microsoft’s Print to PDF of XLS Document Viewer, hernoemde naar HP LaserJet M101-M106. Als gevolg hiervan installeerde de Microsoft Store ook een “HP Smart-app” op alle apparaten, ongeacht de fabrikant.
De documentatie en verklaring van Microsoft geven aan dat de techgigant de meldingen onderzoekt en samenwerkt met partners aan een mogelijke oplossing. Hoewel het onduidelijk is hoe incorrecte metadata werd uitgerold via Windows Update, heeft Microsoft bevestigd dat zij niet geloven dat het de schuld is van HP.
“Onze onderzoeken geven aan dat dit probleem niet wordt veroorzaakt door een HP-update,” zeiden functionarissen van Microsoft.
Dit suggereert dat Microsoft een update heeft uitgerold met incorrecte metadata of een soortgelijke bug via Windows Update, wat heeft geleid tot de verwarring in de benaming.
Als jouw apparaat de update van de servers van Microsoft heeft ontvangen, wordt jouw printer hernoemd naar HP LaserJet M101-M106. De bovenstaande screenshot toont aan dat het model- en fabrikantsnaam zijn gewijzigd naar “HP”, en het pictogram toont ook een HP Laser-product.
Dit is een specifiek model, wat de eerdere observaties bevestigt dat het labelprobleem te maken heeft met metadata of hoe Windows hardware-informatie ophaalt.
Jouw apparaat kan worden beïnvloed, ongeacht of je een printer gebruikt of niet. Zo merkte ik op een van mijn apparaten op dat Microsoft zijn “Print to PDF” heeft hernoemd naar “HP LaserJet M101-M106”. Ook het pictogram is veranderd naar HP.
Wanneer je op een van deze hernoemde printers klikt, zie je mogelijk een foutmelding “Geen taken beschikbaar voor deze pagina”.
Zoals eerder bevestigd, zorgt de bug in Windows 11 of 10 er niet voor dat de functionaliteit van de printer of functies zoals Print to PDF en XLS Document Viewer niet werken.
Hoewel de bug geen invloed heeft op de scan- of faxmogelijkheden van jouw printer, kan dit problemen veroorzaken met de door de fabrikant geleverde printer-apps. De app van de printerfabrikant kan de printer mogelijk niet detecteren, omdat het voor de app verschijnt als een HP-apparaat.
“Als dit het geval is, kunnen enkele of al die uitgebreide functies mogelijk niet werken,” waarschuwde Microsoft.
Microsoft is van plan binnenkort een hotfix voor de bug in Windows 11 uit te brengen, en waarschijnlijk zullen we in de komende dagen meer te weten komen over de veroorzaakte chaos.