De laatste tijd merken we dat we op Kantoor.nl weer wat vaker email terug krijgen die we zelf nooit zouden hebben verzonden …
Hoe kunnen we dit voorkomen?”
Wat is er erger dan spam ontvangen…? Het onbewust verzenden van spam. Als valse en waarschijnlijk met malware beladen advertenties in jouw naam worden verzonden is dit in het algemeen niet best. En je wordt ook nog eens overspoeld met teruggestuurde berichten van niet werkende of ongebruikte e-mail adressen die een oplichter in jouw naam probeerde te spammen.
Het goede nieuws: je verstuurt geen spam. Noch je computer, noch je IP-adres.
Het slechte nieuws: het kan nog steeds behoorlijk slecht voor je online reputatie zijn.
Kapers aan de kust
Als er spam wordt verzonden vanaf je e-mailadres, zou het kunnen zijn dat het e-mail adres vervalst of gekaapt is. Hoe dan ook, de spam die verzonden wordt komt niet van jouw computer, en waarschijnlijk ook niet van de computer van de crimineel. Het is waarschijnlijker dat de e-mail wordt verzonden door een met malware geïnfecteerde pc van een onwetend slachtoffer.
Spoofing
We spreken van spoofing als er een trucje gebruikt wordt om een andere identiteit aan te nemen. Een bekend voorbeeld van spoofing is bijvoorbeeld het krijgen van een (phishing)mail van jouw eigen e-mailadres of zogenaamd namens een bestaand e-mailadres van een bank. De crimineel verstuurt e-mail met jouw Van-adres, ook al hebben ze geen toegang tot jouw account. Er is tot op dit moment niet echt een oplossing voor spoofing. Gelukkig veranderen cybercriminelen om hun eigen redenen vaak vervalste adressen. De ergernis zal dus niet al te lang duren en snel verdwijnen. Een handige website die je kan gebruiken om links in je e-mail te checken is de website Check je linkje
Kaping
Kaping van je e-mail is een stuk erger. In dit geval neemt de crimineel de controle over jouw e-mail account. Ze kunnen je e-mail lezen, en ze kunnen mensen die je persoonlijk kent bereiken door je hele adresbestand te spammen. Een andere mogelijkheid is dat ze je de toegang tot je eigen account kunnen ontzeggen door bijvoorbeeld het wachtwoord aan te passen of je eigen account te vergrendelen.
Gelukkig kun je iets aan kaping doen.
Zodra je ontdekt dat je e-mail adres wordt gebruikt voor het spam, probeer dan direct je wachtwoord te wijzigen… (direct als in nu meteen). Als het je lukt, voila probleem opgelost.
Maar als je e-mailservice je wachtwoord weigert, is het probleem wat ernstiger. De kaper heeft waarschijnlijk eerst het wachtwoord gewijzigd en beheert nu jouw account.
Als je nog steeds verbinding hebt en e-mail kunt ontvangen, probeer dan in te loggen op een andere computer of gebruik de privémodus van je browser. Als het inloggen mislukt, probeer dan de link ‘Wachtwoord vergeten’. Je e-mailservice zal je een nieuw wachtwoord e-mailen. Hopelijk krijg je het eerder dan de kaper binnen en kan je alsnog je wachtwoord snel aanpassen.
Als dat niet lukt, moet je contact opnemen met de e-mailservice of je helpdesk en het probleem bespreken. Hier zijn de links voor Gmail en Microsoft Outlook.
Andere opties:
Gebruik je hetzelfde wachtwoord voor andere services? Als dit het geval is, verander dit dan zo snel mogelijk. Zodra je alles onder controle hebt, Stuur dan direct een e-mail met excuses aan iedereen die spam heeft ontvangen of mogelijk heeft ontvangen die van jou afkomstig lijkt te zijn. Volg ten slotte deze stappen om ervoor te zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt:
- Gebruik sterke, lange wachtwoorden die mensen niet kunnen raden. Tip: gebruik eens een kinder leesboek.
- Gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende services en houd ze bij met een wachtwoordbeheerder.
- Stel authenticatie in twee stappen in voor je e-mail service. Je zou instructies moeten vinden op het installatie- of optiescherm van de service.
- E-mail je wachtwoord NOOIT maar dan ook NOOIT naar iemand, en dan bedoel ik echt iedereen.
Enkele handige links
Jezelf beschermen tegen phishing
Wat is spoofing?
Check je e-mail, test je website.
Hoe herken ik een nepmail of neptelefoontje?