Bijna de helft van de abonnementenbedrijven is van plan het komende jaar internationaal uit te breiden
Stripe, een financieel infrastructuurplatform voor bedrijven, heeft vandaag een nieuw Billing-rapport uitgebracht dat ingaat op de huidige kansen en uitdagingen voor abonnementsbedrijven over de hele wereld. Hiervoor zijn meer dan 2.000 beslissers in abonnementenbedrijven in negen landen ondervraagd.
Uit het rapport blijkt dat de ‘subscription economy’ een gezonde groei blijft vertonen. Bijna de helft (49%) van de bedrijven overweegt investeringen in wereldwijde expansie om in de komende twaalf maanden nieuwe klanten te bedienen. Toch betwijfelt 69% van de ondervraagde managers of hun huidige factureringssystemen hun internationale groeistrategie effectief kunnen ondersteunen. Daarom overwegen veel bedrijven om hun facturatiesoftware opnieuw tegen het licht te houden om wereldwijde uitbreiding mogelijk te maken.
Een meerderheid van de bedrijven met abonnementsdiensten is ook van plan om in de toekomst te experimenteren met meer flexibele abonnementsvormen, bijvoorbeeld door facturering op basis van gebruik mogelijk te maken (73%). Bestaande facturatiesystemen zijn echter niet altijd flexibel genoeg om deze creatieve prijsstrategieën te ondersteunen.
Uit het nieuwe rapport blijkt ook dat ongewilde opzegging (churn) een hardnekkig probleem blijft voor bedrijven die producten en diensten op abonnementsbasis verkopen.. Churn treedt op wanneer een abonnement onbedoeld wordt beëindigd, bijvoorbeeld door mislukte betalingen vanwege verlopen creditcards. Hoewel 40% van de bedrijven het afgelopen jaar een toename in onvrijwillig opzeggen heeft ondervonden, ontbreekt het veel bedrijven aan uitgebreide gegevens om het inkomstenverlies te kwantificeren. 43% van de bedrijven kan de impact van churn of mislukte betalingen op de inkomsten niet becijferen en 79% geeft toe dat ze geen maatregelen hebben genomen om de gevolgen van churn te beperken.
Margreet Brenkman, Head of Northern Europe, Revenue & Growth: “Het terugdringen van churn zou op de agenda van elke ondernemer moeten staan: het is veel goedkoper dan het werven van nieuwe klanten en een effectieve manier om inkomsten te maximaliseren en de customer lifetime value te verhogen”.
Om bedrijven van klein tot groot te ondersteunen bij het versnellen van de omzetgroei, het verminderen van churn en met moeiteloos wereldwijd groeien, lanceerde Stripe in 2018 het softwarepakket Stripe Billing.
Hiermee stelt Stripe inmiddels meer dan 300.000 bedrijven in staat om honderden miljoenen factuurrelaties met hun klanten te beheren door het eenvoudig te maken om abonnementen in te stellen, prijslogica aan te passen, verschuldigde bedragen te berekenen, een voorbeeld van aankomende facturen te bekijken, kortingen toe te passen, betalingsherinneringen te sturen, betalingen bij te houden, en nog veel meer. Stripe Billing ondersteunt een breed scala aan prijsmodellen, waaronder eenmalige transacties, op verkoop gebaseerde contracten, gedifferentieerde prijzen en op gebruik gebaseerde prijzen.
Enkele van ’s werelds meest opmerkelijke startups en grootste bedrijven , zoals Atlassian en OpenAI werken met Stripe Billing, Stripe werd onlangs aangemerkt als leider in Gartner’s Magic Quadrant voor Recurring Billing Applications.