Het SEO-bureau uit Groningen zet een nieuwe standaard met optimalisatie voor AI-zoekmachines zoals ChatGPT en Google’s AI-overviews.
Groningen, 29 januari 2025 – SmartRanking, een volledig gespecialiseerd SEO-bureau, introduceert als eerste bureau in Nederland Generative Engine Optimization (GEO). Deze nieuwe vorm van zoekmachine optimalisatie speelt in op de opkomst van AI-gedreven zoekmachines zoals ChatGPT, Perplexity en Google’s AI-overviews. Met GEO helpt SmartRanking bedrijven zichtbaar te blijven in door AI-gegenereerde zoekresultaten, zonder daarbij ‘traditionele SEO’ uit het oog te verliezen.
Een nieuwe stap, naast traditionele SEO
AI-zoekmachines veranderen de manier waarop gebruikers zoeken en informatie consumeren. Waar traditionele zoekmachines een lijst met links presenteren, leveren AI-zoekmachines directe en contextuele antwoorden. Deze verschuiving van zoekopdrachten vraagt om de juiste aanpak om online zichtbaarheid te behouden en uit te breiden. GEO vormt hierin een aanvulling op traditionele SEO, niet een vervanging.
“We begrijpen dat de overgang naar AI-zoekmachines spannend kan zijn,” zegt Jarik Oosting, oprichter van SmartRanking. “Daarom benadrukken we dat traditionele SEO nog steeds belangrijk is. GEO is een belangrijke aanvulling op onze dienstverlening, die bedrijven helpt om klaar te zijn voor de toekomst. Het is belangrijk om op de opkomst van AI-zoekmachines en LLM’s in te spelen met GEO.”
Wat is Generative Engine Optimization (GEO)?
Generative Engine Optimization (GEO) richt zich op het optimaliseren van websites voor AI-zoekmachines, zodat deze herkend en opgenomen worden in AI-gegenereerde antwoorden. Dit maakt het mogelijk om zichtbaar te blijven in een zoekomgeving die steeds meer wordt gedomineerd door generatieve zoekmachines. Hoewel er overlap is met traditionele SEO, zijn er ook duidelijke verschillen. Zo biedt een toppositie in Google geen garantie voor zichtbaarheid in AI-gegenereerde antwoorden.
Reeds toegepast voor bestaande klanten
De afgelopen maanden is SmartRanking gestart met de integratie van GEO in de SEO-strategieën van bestaande klanten. Dit stelde het bureau in staat om de nieuwe aanpak uitgebreid te testen. Door te pionieren met GEO zorgt SmartRanking ervoor dat klanten zowel nu als in de toekomst zichtbaar blijven, ongeacht hoe het zoekgedrag van hun doelgroep verandert.
Het veranderende online zoekgedrag
SmartRanking roept bedrijven op om zich voor te bereiden op de toekomst van zoekmachine optimalisatie en het veranderende zoekgedrag van hun doelgroep. “Met GEO versterk je je online zichtbaarheid in een wereld waarin AI-zoekmachines steeds dominanter worden”, zegt Oosting. “Onze focus ligt op Organic Search, waar AI-zoekmachines nu ook een onderdeel van zijn. Door deze nieuwe dienstverlening toe te voegen, zorgen we dat bedrijven klaar zijn voor de zoekmachines van vandaag én morgen. Wie nu investeert in GEO, legt de basis voor langdurig succes in een AI-gedreven wereld.”