De Consumentenbond adviseert om niet al te veel waarde te hechten aan lyrische beoordelingen van bedrijven of producten op internet. Het blijkt kinderlijk eenvoudig om beoordelingen te manipuleren, valse reviews te plaatsen of ze in te kopen.
Onderzoekers van de Consumentenbond verzonnen een bedrijf en meldden dit aan bij Kiyoh en Trustpilot, twee grote reviewplatforms. Vervolgens schreven ze zelf reviews. Beide platforms onderschepten verschillende beoordelingen die van één computer afkomstig waren. Maar zodra de onderzoekers wisselende IP-adressen gebruikten, accepteerde Kiyoh ze allemaal. Ook toen de onderzoekers twee identieke beoordelingen onder elkaar plaatsten. Trustpilot was alerter en stond, waarschijnlijk gealarmeerd door de eerdere poging, ook de nieuwe beoordelingen niet toe.
De onderzoekers huurden ook een bedrijf in dat voor 15 euro binnen een dag drie lyrische beoordelingen schreef en met verschillende accounts op de Facebookpagina van het verzonnen bedrijf plaatste. Facebook controleert deze beoordelingen niet. Het ingehuurde bedrijf blijkt ook neprecensies te verkopen voor producten op bol.com. En bol.com controleert een beoordeling pas als deze drie keer is gerapporteerd.
Ook de NOS sprak over de telefoon een van de verkopers van dit soort reviews, die anoniem wil blijven. ‘Wij hebben internationale Google-reviews en we hebben ook een kleine selectie aan Nederlandse accounts. Vaak hebben die een Engelse naam, soms een profielfoto. Je zou de tekst zelf kunnen aangeven of wij kunnen het zelf verzinnen en posten.’
Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit 2017 blijkt dat bijna driekwart van de consumenten gebruikersreviews mee laat wegen in het oriëntatie- en keuzeproces.
De ACM constateerde in 2017 ook dat er te weinig transparantie is bij online reviews en dat er risico op misleiding bestaat. Daarom stelde de toezichthouder richtlijnen op. In een reactie aan de Consumentenbond laat de ACM weten te volgen of bedrijven zich aan deze regels houden.