7.9 C
Amsterdam
zaterdag 8 november 2025
HomeProducten & DienstenPegasystems lanceert Pega AgentX: betrouwbare AI-agents door slimme workflow-orkestratie

Pegasystems lanceert Pega AgentX: betrouwbare AI-agents door slimme workflow-orkestratie

Date:

Related stories

Robuuste technologie in facilitybeheer: de Getac UX10 als betrouwbare veldoplossing

De digitalisering binnen facility management zorgt ervoor dat bedrijven...

Elektrisch rijden groeit verder, maar hybride leaseauto maakt opvallende comeback

Bijna de helft van de zakelijke leaserijders rijdt inmiddels (deels) elektrisch, blijkt uit data van MultiTankcard. Opvallend is de comeback van de hybride leaseauto, gedreven door marktdruk, fabrikantenbeleid en fiscale onzekerheid.

Workday: “AI faalt niet door techniek, maar door gebrek aan leiderschap”

AI heeft pas impact als het gedragen wordt door leiderschap. Workday deelt tien inzichten waarmee organisaties AI echt laten werken. Focus ligt op data, eenvoud, governance en vooral: mensen meenemen in verandering.

Nederlandse bedrijven blijven voorzichtig met AI: focus ligt op risico’s, niet op innovatie

Uit IBM-onderzoek blijkt dat Nederlandse leiders terughoudend zijn in het gebruik van AI. In tegenstelling tot andere EMEA-landen ligt de nadruk vooral op risicobeperking in plaats van innovatie of productiviteit.

Verzuim is geen HR-dossier, maar strategisch systeemvraagstuk

Tijdens een bijeenkomst van Colbe en TrueTribe bleek dat Nederlandse werkgevers onvoldoende inzicht hebben in verzuim en de relatie met welzijn. Experts pleiten voor een integrale aanpak waarin data, leiderschap en systemische verandering centraal staan.
spot_imgspot_img

 Pegasystems Inc., marktleider op het gebied van bedrijfstransformatie, introduceert Pega Agent Experience™ (Pega AgentX).  AgentX transformeert elke Pega-workflow in een dynamische motor voor agent-orkestratie, die AI-agents stapsgewijs aanstuurt en begeleidt. Heeft een taak extra gespecialiseerde agents nodig, om bijvoorbeeld data uit een afbeelding te extraheren of een e-mail aan klanten te schrijven conform de beleidsregels van de organisatie? Pega AgentX schakelt moeiteloos zowel Pega’s eigen als externe agents in, om taken correct af te handelen.  Het resultaat? Verbeterde klantenservice, hogere productiviteit en betrouwbare workflowautomatisering.

De markt wordt overspoeld met AI-agents en veel organisaties merken hoe lastig het is om deze goed te laten werken. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 32% van de organisaties verwacht AI-agents binnen drie jaar effectief in hun workflows te integreren. Organisaties hebben moeite om AI-agents goed te beheren en te zorgen dat ze zich niet onvoorspelbaar gaan gedragen. Reputatieschade of het niet naleven van regelgeving ligt voor bedrijven op de loer.

Pega Agent Experience orkestreert AI-agents

AI-agents worden vaak gezien als ‘veredelde chatbots’, maar Pega AgentX doorbreekt dit. Het transformeert elke Pega-workflow in een krachtige automatiseringsmachine die niet alleen klantgesprekken aan de voorkant leidt, maar ook de juiste agents aanstuurt om administratieve taken aan de achterkant efficiënt af te handelen. zoals het verwerken van orders, het actualiseren van klantgegevens en het indienen van verzoeken. Pega AgentX begeleidt agents stap voor stap.

 Het verschil: de ‘Center-out’-benadering van Pega

Waar andere platforms werken met losse systemen en agents, gebruikt Pega een Center-out®-architectuur. Beslissingslogica, workflows en actieplannen: alles wordt centraal beheerd. Processen zijn hierdoor consistent, voorspelbaar en audit-proof, zelfs in de meest complexe omgevingen.

Pega Agent Experience verbetert prestaties van AI-agents door:

  • Vertrouwde workflows om te zetten naar slimme AI-automatisering: Pega AgentX kiest automatisch de beste workflow uit beschikbare opties en stuurt AI-agents aan om taken efficiënt en autonoom uit te voeren, zonder handmatig stappenplan. AgentX fungeert hierbij als een digitale assistent die gegevens verzamelt en vragen beantwoordt.
  • Multi-stap automatisering in complexe processen: Taken die normaalgesproken menselijke interventie vereisen, worden nu volledig geautomatiseerd. Dit betekent dat complexe processen zoals verzekeringsacceptatie of afhandeling van betalingsgeschillen volledig via AI-agents afgehandeld kunnen worden.
  • Instant preview-mogelijkheden: Met Pega GenAI Blueprint™ kunnen gebruikers workflows ontwerpen en direct toepassen om interacties te verbeteren, bijvoorbeeld in klantgesprekken via chat of telefoon. Dit maakt de implementatie snel en gebruiksvriendelijk.
  • Volledige controle en compliance te waarborgen: Dankzij ingebouwde governance biedt AgentX controle en transparantie. Dit voorkomt risico’s en maakt het veilig om ook externe agents te gebruiken binnen kritische processen.

“Agentic AI lijkt misschien magisch, maar grote bedrijven kunnen niet alleen op magie vertrouwen voor voorspelbare, betrouwbare en controleerbare resultaten,” zegt Kerim Akgonul, Chief Product Officer bij Pega. “Pega Agent Experience ondersteunt organisaties bij het optimaal benutten van hun AI-agents door de juiste workflows te implementeren, terwijl ze grip houden op de prestaties. Met onze strategie voor ‘agentic orchestration’ – het intelligent organiseren en aansturen van AI-agents – helpen we organisaties op weg naar volledige autonomie, waarbij AI effectief en efficiënt geïntegreerd is in hun bedrijfsprocessen.”

 Beschikbaarheid en voorproefje van de mogelijkheden

Iedereen kan zelf de mogelijkheden van Pega AgentX uitproberen door in te loggen op Pega GenAI Blueprint (www.pega.com/blueprint). Daar kunnen gebruikers snel en intuïtief een nieuwe workflow ontwerpen en zien hoe Pega AgentX agent-achtige gesprekken levert via spraak- en tekstkanalen.

Pega Agent Experience is vanaf de zomer van 2025 beschikbaar als onderdeel van de nieuwste versie van de Pega Infinity™ software suite. In de aanloop naar PegaWorld 2025 (van 1-3 juni in het MGM Grand in Las Vegas) worden meer agentic AI mogelijkheden toegevoegd.

Kijk voor meer informatie, op: https://www.pega.com/technology/agent-experience

 Achtergrondinformatie

Redactie
Redactiehttps://www.kantoor.nl
Artikelen geschreven door de redactie van Kantoor.nl. Alles op het gebied van Marketing, Sales, AI, online business, media, technologie en e-commerce. Heb je nieuws? Mail ons: redactie@kantoor.nl.

Laatste Nieuws

spot_img

Subscribe

- Never miss a story with notifications

- Gain full access to our premium content

- Browse free from up to 5 devices at once

Latest stories

spot_img

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.