7.9 C
Amsterdam
zaterdag 8 november 2025
HomeThemaOnderzoek & TrendsOuderen de dupe van tijdgebrek verzorgers: zeventig procent van de professionals heeft...

Ouderen de dupe van tijdgebrek verzorgers: zeventig procent van de professionals heeft geen tijd voor persoonlijke aandacht

Date:

Related stories

Robuuste technologie in facilitybeheer: de Getac UX10 als betrouwbare veldoplossing

De digitalisering binnen facility management zorgt ervoor dat bedrijven...

Elektrisch rijden groeit verder, maar hybride leaseauto maakt opvallende comeback

Bijna de helft van de zakelijke leaserijders rijdt inmiddels (deels) elektrisch, blijkt uit data van MultiTankcard. Opvallend is de comeback van de hybride leaseauto, gedreven door marktdruk, fabrikantenbeleid en fiscale onzekerheid.

Workday: “AI faalt niet door techniek, maar door gebrek aan leiderschap”

AI heeft pas impact als het gedragen wordt door leiderschap. Workday deelt tien inzichten waarmee organisaties AI echt laten werken. Focus ligt op data, eenvoud, governance en vooral: mensen meenemen in verandering.

Nederlandse bedrijven blijven voorzichtig met AI: focus ligt op risico’s, niet op innovatie

Uit IBM-onderzoek blijkt dat Nederlandse leiders terughoudend zijn in het gebruik van AI. In tegenstelling tot andere EMEA-landen ligt de nadruk vooral op risicobeperking in plaats van innovatie of productiviteit.

Verzuim is geen HR-dossier, maar strategisch systeemvraagstuk

Tijdens een bijeenkomst van Colbe en TrueTribe bleek dat Nederlandse werkgevers onvoldoende inzicht hebben in verzuim en de relatie met welzijn. Experts pleiten voor een integrale aanpak waarin data, leiderschap en systemische verandering centraal staan.
spot_imgspot_img

Volgens twee op de vijf bezoekers worden kleine wensen van bewoners op de laagste prioriteit gezet 

Delft – Ouderen in verzorgings- of verpleegtehuizen krijgen nauwelijks persoonlijke aandacht van hun verzorgers. Dat geven de zorgprofessionals aan in recent onderzoek van Service Management softwareleverancier TOPdesk naar de huidige stand van zaken binnen de ouderenzorg onder ruim 500 professionals en meer dan 1000 bezoekers. Zeventig procent van de zorgprofessionals zegt geen tijd te hebben om ouderen persoonlijke aandacht te geven. Een wrange conclusie, omdat juist de een-op-een momenten voor ouderen essentieel zijn voor de kwaliteit van leven. Ook bezoekers merken het gebrek aan aandacht: 39 procent vindt dat kleine wensen die bijdragen aan het creëren van een thuisgevoel voor bewoners (zoals het ophangen van een schilderij in de kamer) weinig prioriteit krijgt.

Geen tijd voor warme zorg

Mede door de krapte op de arbeidsmarkt en de hoge werkdruk waar zorgprofessionals mee te maken hebben, staat het bieden van warme zorg onder druk. Deze vorm van belevingsgerichte zorg – waarbij niet het herstellen, maar het verbeteren van de kwaliteit van leven centraal staat – is juist zo belangrijk voor het creëren van een prettig thuisgevoel voor ouderen. Hoewel maar liefst 89 procent van de zorgprofessionals in verzorgings- of verpleegtehuizen de wens heeft om meer persoonlijke aandacht te geven aan bewoners, geven zij ook aan dat juist deze persoonlijke gesprekken door tijdgebrek het vaakst blijven liggen (41%). Ook het bieden van emotionele steun (39%) en het plannen van ontspannende en sociale activiteiten met ouderen (33%) blijven hierdoor liggen. Dit legt een grotere verantwoordelijkheid bij mantelzorgers, die al overbelast zijn door de groeiende zorgvraag en vergrijzing, omdat zij deze taak dan op zich moeten nemen.

Ook bezoekers ondervinden gevolgen

Het tijdgebrek van zorgprofessionals wordt ook door de naasten van bewoners in verzorgings- of verpleegtehuizen opgemerkt. Zo zegt de meerderheid (64%) van de Nederlanders te merken dat er een tekort aan personeel is om hun naaste goede en warme zorg te kunnen bieden. Daarnaast heeft het ook effect op het contact met de naasten zelf. Zo zegt 35 procent van de bezoekers dat de zorginstelling niet snel genoeg reageert op hun klachten en verzoeken.

Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk: “Professionals in de ouderenzorg voelen dat ze tekortschieten in het bieden van de benodigde warme zorg aan ouderen. Dit is pijnlijk, omdat juist deze persoonlijke zorg een grote invloed heeft op het welzijn van ouderen, hun gevoel van verbondenheid en de kwaliteit van het leven. Persoonlijke momenten, zoals een-op-een gesprekken of samen activiteiten ondernemen, dragen bij aan het creëren van een ouderwets thuisgevoel. Door tijdgebrek komt deze verantwoordelijkheid steeds vaker bij bezoekers en mantelzorgers te liggen. Het is daarom cruciaal om de processen binnen de ouderenzorg kritisch onder de loep te nemen. Zo gaat er veel tijd verloren aan randzaken, terwijl dit met een efficiëntere inrichting voorkomen kan worden. Zo krijgen professionals de ruimte om zich bezig te houden met wat écht telt: het leveren van warme, persoonlijke zorg.”

Redactie
Redactiehttps://www.kantoor.nl
Artikelen geschreven door de redactie van Kantoor.nl. Alles op het gebied van Marketing, Sales, AI, online business, media, technologie en e-commerce. Heb je nieuws? Mail ons: redactie@kantoor.nl.

Laatste Nieuws

spot_img

Subscribe

- Never miss a story with notifications

- Gain full access to our premium content

- Browse free from up to 5 devices at once

Latest stories

spot_img

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.