17.8 C
Amsterdam
zondag 13 juli 2025

Nederland maakt inhaalslag op technologiegebied: meer mensen werken met tech, maar minder inzet AI-tools dan in andere landen

spot_imgspot_img

De groei van het aantal ‘IT-identiteiten’, zowel menselijke als machine, is wereldwijd een trend, maar de oorzaken verschillen per land. In vrijwel alle landen is de inzet van AI-tools een belangrijke reden, maar in Nederland speelt ook mee dat er meer medewerkers met IT-toepassingen zijn begonnen te werken. Dat is in de rest van de wereld een veel minder belangrijke oorzaak. In Nederland worden AI-tools minder snel ingezet, met name vanwege security-zorgen en regelingen die strenger lijken dan elders. Opvallend hierbij is wel dat de toegang tot gevoelige data een minder grote zorg is dan elders in de wereld. Dit zijn enkele uitkomsten uit een jaarlijkse internationale studie naar de effecten van AI en cloud-technologie op organisaties, getiteld 2025 Identity Security Landscape, in opdracht van CyberArk.

Meer mensen met technologie aan de slag

De groei van het aantal machine-identiteiten (een digitale identiteit die wordt gebruikt door bijvoorbeeld servers of apps om zich te authenticeren en veilig te communiceren met andere systemen) is wereldwijd overweldigend: inmiddels zijn er voor iedere menselijke identiteit 80 machine-identiteiten. In Nederland is die verhouding 62 op 1. Deze iets lagere verhouding zorgt ervoor dat er hier nog steeds iets meer mensen dan machines toegang tot gevoelige data hebben dan machines. Op wereldniveau en in EMEA is het omslagpunt al wel bereikt.

De belangrijkste drijfveren in Nederland voor de groei van het totale aantal IT-identiteiten (en daarmee een graadmeter van de inzet van technologie in het algemeen) zijn meer machine-identiteiten (bijv. cloud workloads, applicaties, IoT en bots die verbinding maken met andere systemen en daarvoor een ID nodig hebben), AI en LLM (een op zichzelf staande categorie machine-identiteit) en dus meer medewerkers die technologie gebruiken. Deze laatste oorzaak valt buiten de top 5 wereldwijd, en buiten de top 3 in EMEA. Daar spelen groei van de organisatie (ook door overnames), meer samenwerking met derden en een overstap naar de cloud een belangrijkere rol.

Dat machine-identiteiten toegang hebben tot gevoelige data vinden Nederlanders een minder groot probleem (14%) dan de landen om ons heen (33% wereldwijd, 32% EMEA). Opvallend hierbij is dat wereldwijd twee derde van de respondenten aangeeft volledig zicht te hebben op alle machine-identiteiten, terwijl dat in Nederland met 58% lager ligt.

Inzet AI voor efficiency

AI wordt in Nederland ingezet om meer efficiency te behalen, zoals geautomatiseerde klantenservice, zoekoptimalisatie binnen zakelijke netwerken en transcriptie van meetings. Chatbots en virtuele assistenten zijn minder populair terwijl dit de op één na belangrijkste toepassing wereldwijd is.

Wereldwijd en in EMEA geeft twee derde van de respondenten aan dat alle AI-tools toegestaan worden en beheerd door IT. Nederland is iets terughoudender met 56% die zegt dat alle tools geoorloofd worden en 42% die aangeeft dat ‘veel’ AI-tools mogen.

Bij de inzet van AI-agents vormen security-zorgen de grootste belemmering wereldwijd, inclusief Nederland. Hier zijn het volgens een derde van de respondenten echter ook regelgevingen die de inzet ervan tegenhouden. In andere landen wereldwijd is het gebrek aan expertise erover een zorg, terwijl dat in Nederland iets minder is.

“De opkomst van machine-identiteiten is al even gaande en die groei lijkt voorlopig niet minder te worden. Met de inzichten uit dit nieuwe onderzoek zijn we in staat deze trend nog beter het hoofd te bieden. Hoewel de verschuiving wereldwijd zichtbaar is, leggen verschillende landen hun eigen route hierin af”, aldus Mark-Peter Mansveld, Country Manager bij CyberArk Nederland. “Met de kennis van CyberArk en het specifiek op identity security afgestemde portfolio zijn we in staat om organisaties in hun eigen specifieke situatie te helpen en optimale bescherming te bieden. Hierdoor hoeft AI geen risico te zijn, maar juist een kans voor meer innovatie en efficiency, op een veilige manier.”

Redactie
Redactiehttps://www.kantoor.nl
Artikelen geschreven door de redactie van Kantoor.nl. Alles op het gebied van Marketing, Sales, AI, online business, media, technologie en e-commerce. Heb je nieuws? Mail ons: redactie@kantoor.nl.
spot_img
Nieuwsbrief:

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Kantoor? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief.

Contact formulier Fluent-CRM [fluentform id="11"]

Meer kort nieuws

spot_img