De Duitse markt biedt ontzettend veel kansen voor Nederlandse merken. Relatief dichtbij en een grote speler op economisch vlak. Maar hoe verover je als merk de Duitse markt? Tijdens het event Master The German Market delen Lemon Scented Tea en Abovo Maxlead hun learnings op het gebied van internationaal succes. Want wat zijn de kansen? En wat zijn de uitdagingen die komen kijken bij het betreden van de Duitse markt?
Culturele verschillen
Succesvolle marketingstrategieën die in Nederland werken zijn geen garantie op succes in Duitsland. Want hoewel we in veel opzichten best op onze Oosterburen lijken, zijn er toch veel culturele verschillen die een grote invloed hebben op het succes van jouw merk. Over het algemeen heerst er in Duitsland een meer hiërarchische structuur en staat de Duitse cultuur bekend om formaliteit. Maar dit biedt juist ook weer kansen om de Nederlandse energie en frivoliteit toe te voegen. Door goed de cultuur te kennen, maar daar je eigen Nederlandse draai aan te geven open je juist kansen.
De Duitse consument
Maar ook wanneer je kijkt naar de Duitse consument zien we deze verschillen terug.
De Duitse economie is de grootste economie van Europa en veel Duitse consumenten hebben over het algemeen een hoog inkomen. Ze zijn vaak bereid om meer te betalen voor kwaliteitsproducten en -diensten, maar denken hier wel langer over na dan de Nederlandse consument. Win je eenmaal het vertrouwen van de Duitse consument? Dan is dat geweldig nieuws voor je merk. Duitse consumenten zijn over het algemeen namelijk veel merk loyaler en stappen minder snel over naar nieuwe merken. Tot ze na grondig onderzoek wederom overtuigd worden, natuurlijk.
Master the German Market: 14 maart 2024
Tijdens het event op 14 maart zoomen Lemon Scented Tea en Abovo Maxlead dieper in op het geheim van succes op de Duitse markt.
Evert Dijkstra, Head of International bij Abovo Maxlead: “We zien een toenemende behoefte van onze Nederlandse klanten om uit te breiden naar de Duitse markt. Hierbij missen zij kennis omtrent deze specifieke markt, trends, mediaconsumptie en cultuur. Met onze aansluiting bij het internationale bureaunetwerk Local Planet kunnen wij hierin op een laagdrempelige manier faciliteren. Tijdens dit event vertelt onze Duitse partner van Local Planet hier meer over.”
Gijsbregt Vijn, Managing Director Lemon Scented Tea: “Lemon Scented Tea werkt met succes voor verschillende merken in Duitsland. Zo werken we voor Tado, wonnen we een pitch voor de Hamburg Commercial Bank en helpen we de bank om verder te groeien in Duitsland. Tijdens deze sessie delen we samen met Nadine Kaiser, Head of Marketing & Communications bij de Hamburg Commercial Bank, meer over deze samenwerking en onze kennis van de Duitse markt.”
Ben jij een marketeer of professional die alle ins and outs op het gebied van de Duitse markt wil weten? Meld je dan snel aan via https://forms.gle/e759gkVBPpvhTCgL8.