16.6 C
Amsterdam
donderdag 20 maart 2025
HomeCoffee CornerOnderzoek & TrendsKortingen drukken internetprijzen in Nederland

Kortingen drukken internetprijzen in Nederland

Date:

Related stories

Acer breidt Chromebook-serie uit met de introductie van zeven nieuwe, krachtige en efficiënte modellen

De Acer Chromebook Plus-laptops bieden AI-functies, verbeterde prestaties en...

Google vervangt Assistent door Gemini: Wat betekent dit voor gebruikers?

Google voert een grote verandering door: de Google Assistent...

Cisco en NVIDIA beveiligen AI-infrastructuur met ‘Cisco Secure AI Factory with NVIDIA’

Cisco heeft vandaag samen met NVIDIA een AI-architectuur gepresenteerd...

Gemini introduceert Canvas: een revolutionaire tool voor samenwerking en contentcreatie

Amsterdam, 18 maart 2025 – Gemini, de geavanceerde AI-assistent,...
spot_imgspot_img

Hoewel internetprijzen in Nederland op het eerste gezicht hoog lijken in vergelijking met andere Europese landen, profiteren consumenten van een uniek voordeel: kortingen. Dankzij een concurrerende telecommarkt en slimme overstapmogelijkheden betalen Nederlandse huishoudens in werkelijkheid veel minder. Uit onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat een gemiddeld gezin gemiddeld € 300,- kan besparen bij het afsluiten van een nieuw internet- en tv-abonnement.

Nederland: kortingsland in telecom

Nederland onderscheidt zich in de Europese telecomsector door de prominente rol van kortingen. In tegenstelling tot veel andere Europese landen, waar vaste tarieven de norm zijn, speelt de Nederlandse telecommarkt sterk in op kortingen. Grote aanbieders zoals KPN, Ziggo, Delta en Odido bieden standaard aantrekkelijke acties. Hierdoor dalen de werkelijke kosten voor internetabonnementen. “Kortingen zijn erg belangrijk in de Nederlandse telecommarkt. Huishoudens betalen vaak aanzienlijk minder dan de standaardtarieven aangeven, maar vaak alleen als ze overstappen naar een ander internetcontract of meerdere diensten met elkaar combineren.” geeft Jean-Paul Würsten, expert Telecom bij Overstappen.nl, aan.

Concurrentie stimuleert kortingen

De Nederlandse telecommarkt is dynamisch en concurrerend. Uit de Telecommonitor van de ACM blijkt dat het aantal overstappers aan het groeien is. Dit dwingt aanbieders om met scherpe aanbiedingen te komen. Deze aanbiedingen variëren van tijdelijke acties en welkomstcadeaus tot kortingen bij het verlengen van contracten. Regelmatig overstappen loont: kortingen kunnen oplopen tot wel 50% van de standaardtarieven. Onderstaand wordt de gemiddelde besparing op glasvezel- en kabelabonnementen weergegeven op basis van de tarieven van Ziggo, DELTA, Odido, Budget Internet, Youfone, Online.nl en KPN.

Besparingen per type contract

De hoogte van de besparingen bij overstappen verschilt afhankelijk van het type contract en de duur ervan. Sluit je een uitgebreider abonnement af met een langere termijn, dan bespaar je meer. Voor huishoudens die kiezen voor alleen internet bedraagt de gemiddelde besparing € 117,- bij 12 maanden, terwijl dit bij een alles-in-1-abonnement voor 24 maanden maar liefst € 306,- is. Dit komt ook doordat de kosten per dienst lager zijn bij alles-in-1-abonnementen vanwege bundelkortingen. Huishoudens besparen hierdoor meer dan bij een los internetabonnement. Daarnaast bieden veel providers combivoordeel aan. Het combineren van een mobiel abonnement met een vast internetabonnement bij dezelfde aanbieder levert bijvoorbeeld extra korting of extra data op.

Nederlanders zijn gevoelig voor kortingen

Uit recent onderzoek van het RTL Nieuwspanel blijkt dat 7 op de 10 Nederlanders aankopen uitstelt, in de hoop een betere deal te kunnen krijgen. Deze gevoeligheid voor kortingen dwingt telecomaanbieders om regelmatig met nieuwe acties te komen. Würsten voegt daaraan toe: “Nederlanders zijn echte koopjesjagers. Dit zorgt voor een unieke, dynamische markt waarin aanbieders continu concurreren met kortingen en lagere prijzen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van onze redactie.

Redactie
Redactiehttps://www.kantoor.nl
Artikelen geschreven door de redactie van Kantoor.nl. Alles op het gebied van Marketing, Sales, AI, online business, media, technologie en e-commerce. Heb je nieuws? Mail ons: redactie@kantoor.nl.
Nieuwsbrief:

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Kantoor? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief.

Contact formulier Fluent-CRM [fluentform id="11"]

Laatste nieuws:

spot_img

- Never miss a story with notifications

- Gain full access to our premium content

- Browse free from up to 5 devices at once

Laatste nieuws:

spot_img

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.