16.6 C
Amsterdam
donderdag 20 maart 2025
HomeCoffee CornerOnderzoek & TrendsHelft Nederlandse organisaties ziet een sterk merkverhaal als cruciale factor voor succes

Helft Nederlandse organisaties ziet een sterk merkverhaal als cruciale factor voor succes

Date:

Related stories

Acer breidt Chromebook-serie uit met de introductie van zeven nieuwe, krachtige en efficiënte modellen

De Acer Chromebook Plus-laptops bieden AI-functies, verbeterde prestaties en...

Google vervangt Assistent door Gemini: Wat betekent dit voor gebruikers?

Google voert een grote verandering door: de Google Assistent...

Cisco en NVIDIA beveiligen AI-infrastructuur met ‘Cisco Secure AI Factory with NVIDIA’

Cisco heeft vandaag samen met NVIDIA een AI-architectuur gepresenteerd...

Gemini introduceert Canvas: een revolutionaire tool voor samenwerking en contentcreatie

Amsterdam, 18 maart 2025 – Gemini, de geavanceerde AI-assistent,...
spot_imgspot_img

Kwart organisaties worstelt met het naleven van hun merkbelofte

Utrecht – Volgens ruim de helft van de Nederlandse managers (54%) is een authentiek merkverhaal net zo belangrijk voor commercieel succes als een goed product of goede dienst. Opvallend is dat kleinere organisaties (59%) hier meer waarde aan hechten dan middelgrote bedrijven (42%). Dit blijkt uit onderzoek van full-service digitaal bureau NOBEARS onder 516 eindverantwoordelijken in organisaties in Nederland. Vier op de tien (39%) managers geloven zelfs dat het onmogelijk is om een succesvolle organisatie op te bouwen zonder een sterk merkverhaal. 
 
Merkverhaal boven businessmodel
Met een goed verhaal kun je zelfs een matig product succesvol maken, aldus 63 procent van de ondervraagden. Vooral onder jongere managers onder de 30 jaar (74%) leeft deze overtuiging. Een sterk merkverhaal valt niet alleen op in de markt, maar kan ook de koers van een organisatie bepalen. Zo vindt een kwart van de managers (26%) dat het succes van een organisatie meer afhangt van het merkverhaal dan van het businessmodel. Drie op de tien (29%) eindverantwoordelijken geven dan ook toe jaloers te zijn op bedrijven met een sterk merkverhaal.
 
Naleven merkbelofte
Uit een merkverhaal komt de merkbelofte voort. Het is belangrijk dat deze merkbelofte wordt nageleefd. In de praktijk blijkt dit lastig: één op de vijf eindverantwoordelijken (23%) vindt dat hun organisatie moeite heeft om de merkbelofte consistent na te leven. Zo is het waarmaken van de merkbelofte in de volledige klantreis een lastig verhaal voor een kwart van de ondervraagden (26%).
 
Rens van Geel, CEO Bij NOBEARS: “Een krachtig merkverhaal is essentieel om op te vallen, maar uiteindelijk staat of valt het succes van een organisatie met het naleven van de merkbelofte. Consistentie is hierbij de grootste uitdaging, zoals ook blijkt uit de cijfers. Als organisatie gaat het niet alleen om klanten aantrekken, maar vooral zorgen dat je jouw merkbelofte in elke stap van de klantreis waarmaakt. Dat is tegenwoordig lastig door alle verschillende contactmomenten. Het vereist nauwe samenwerking tussen alle afdelingen in de organisatie, heldere communicatie en het continu onderzoeken en optimaliseren van de (online) klantreis. Door de merkbelofte echt centraal te stellen in de gehele klantreis, kun je als organisatie het vertrouwen van klanten winnen én behouden.”
 
Over het onderzoek
Het onderzoek naar ambities en drijfveren is in de zomer van 2024 uitgevoerd onder 516 Nederlandse managers. De respondenten zijn zelfstandigen met eigen personeel of eindverantwoordelijk binnen een bedrijf met meer dan 25 medewerkers. Het onderzoek is in opdracht van NOBEARS uitgevoerd door PanelWizard. 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van onze redactie.

Redactie
Redactiehttps://www.kantoor.nl
Artikelen geschreven door de redactie van Kantoor.nl. Alles op het gebied van Marketing, Sales, AI, online business, media, technologie en e-commerce. Heb je nieuws? Mail ons: redactie@kantoor.nl.
Nieuwsbrief:

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Kantoor? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief.

Contact formulier Fluent-CRM [fluentform id="11"]

Laatste nieuws:

spot_img

- Never miss a story with notifications

- Gain full access to our premium content

- Browse free from up to 5 devices at once

Laatste nieuws:

spot_img

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.