Het is een jaar geleden dat automobilisten brandstoffen onder de nieuwe namen E5 en E10 konden tanken. We zijn nu een jaar verder en we kunnen vaststellen dat de ‘zuinige’ Nederlander meer de duurdere E5-brandstof is gaan tanken. Dit blijkt uit een analyse van MultiTankcard, de grootste aanbieder van zakelijke mobiliteitspassen in Nederland.
Sinds de introductie van het E5-label is de verkoop van deze duurdere brandstof sterk gestegen. De stijging in verkoopvolume tussen september en oktober 2019 bedroeg 17%. Dit houdt hoogstwaarschijnlijk verband met de invoering van de nieuwe labels op 1 oktober 2019. De verkoop van E10 steeg tussen september en oktober 2019 met slechts 6%.
Tot de coronacrisis in maart bleef de verkoop van E10 redelijk constant, maar dat gold niet voor E5. Tussen augustus 2019 en augustus 2020 steeg het verkoopvolume van E5 met maar liefst 20%. Over diezelfde periode daalde de verkoop van E10 licht en wel met 5%.
Niet alleen het volume verkochte brandstof is toegenomen, opvallend is ook dat E5 meer klanten krijgt. Uit de cijfers blijkt dat het aantal automobilisten dat E5 tankt sterker stijgt dan het aantal liters en transacties. Dit wijst erop dat deze E5-tankers gemiddeld minder vaak tanken. De E10-rijders tanken vaker en maken doorgaans meer kilometers.
Meer informatie is te vinden op multitankcard.nl en movemove.com.