€ 25.000 voor een Domein naam is (niet) gek.
Of wel?
Voor starters en mensen die niet vertrouwd zijn met de domeinnaam-industrie, is het belangrijk om te beseffen dat goede domeinnamen vandaag ongelooflijk waardevolle activa zijn. Er is een bloeiende investeerder markt voor premium domeinnamen en een steeds meer toenemende vraag naar één woord en twee-woord betekenisvolle domeinen van bedrijven. In feite, als je interesse hebt in een goede domeinnaam dan kan je er vergif op innemen dat iemand anders in het verleden al eens eerder informatie over de domeinnaam heeft ingewonnen.
Hoe worden de domeinnamen geprijsd?
Het hangt allemaal af van wie je het vraagt. Iedere belegger heeft zijn eigen prijsmodel. Sommige verkopen een paar domeinnamen per jaar, terwijl anderen zich graag willen richten op een lage prijs en meer kwantiteit. Maar een prijs van een domeinnaam is een persoonlijke keuze en zoals met bijna alle andere zeldzame investering, de prijs is alles behalve relatief ten opzichte van het belang van de verkoper in geld en de verwachte waarde ten opzichte van de behoeften van de koper.
In de afgelopen 20 jaar hebb ik hier bij Cairoinvest.com bijna elk denkbare tegenargument voor de prijs van een domeinnaam wel gehoord. Van de student op zoek naar een deal (afkomstig van een high-level executive e-mail account bij een grote bank of uitgever) tot “Mijn dochtertje van vijf wil een website voor haar huisdier opzetten” of een persoon met een maximum budget van € 50 die vervolgens, op magische wijze, een paar weken later in staat is om voor € 35.000 de domeinnaam te kopen.
Mijn taak als verkoper is om de cliënt te vertegenwoordigen (een koper of verkoper) en dat omvat het opleiden van beide kanten over de waarde van een domeinnaam. Soms is de vraagprijs van de verkoper zo hoog dat ik er de voorkeur aan geef om niet met een partij verder te gaan. Soms moet ik een koper leren om te begrijpen waarom domeinnamen een bepaalde waarde vertegenwoordigen.
Hier zijn een paar van mijn favoriete reacties van kopers die vroegen naar een bepaalde domeinnaam, en een reactie van mij als verkoper.
“Maar het is Mijn Domeinnaam.”
Persoonlijk, is dit mijn favoriete verklaring. Het is bijna het equivalent van aan de eigenaar van een strandhuis vertellen dat je altijd al van zijn strandhuis gedroomd hebt en dat het dus in wezen van jouw is.
Sommige mensen met een geldig handelsmerk hebben in feite het recht op een domeinnaam, maar het bezit van een handelsmerk is geen vrijwaringsbriefje met de tekst “Geef die domeinnaam maar hier alstublieft”.
In feite komt het maar zelden voor dat een merkhouder een generieke domeinnaam wint. Het is meestal de beste strategie om een bod uit te brengen op het domein, want als de zaak verloren wordt, kan of zal de eigenaar waarschijnlijk de prijs aanzienlijk verhogen. Domeinnaam eigenaren die handelen in spelfouten gaan meestal geen gevecht aan, omdat ze vanaf het begin af weten dat er een risico is. Generieke domeinnaamhouders, aan de andere kant, zullen doorgaans tot het bittere einde blijven vechten om hun activa te houden en meestal winnen ze ook .
“Waarom € 25.000? ‘
Als je het echt wilt weten, ik had een bedrag nodig voor een onderwerp. Of het bedrag nu € 25.000 of € 250.000 bedraagt, is niet echt relevant. Of een domeinnaam de moeite waard is voor uw bedrijf ten opzichte van de vraagprijs dat is wel van belang. De vraagprijs is meestal gewoon de start van een goed gesprek.
Voordat je reageert op een prijs moet je meer weten en begrijpen over de domeinnaam. Puur omdat de verkopers die ik vertegenwoordig ook op zoek zijn naar kopers die de waarde van een domeinnaam erkennen en begrijpen. Het vragen om een vraagprijs te rechtvaardigen is een reden om je geloofwaardigheid als koper te verliezen. Echter, als je een redelijk tegenvoorstel geeft en uitlegt waarom, dan is de kans groot dat ik met de verkoper kan samenwerken aan een redelijke prijs. Waardevolle domeinen worden zelden voor de exacte vraagprijs verkocht. Er is bijna altijd wel ruimte voor een onderhandeling.
Wij vinden dat uw domein maar € 500 waard is
Top. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening we leven in een vrij land niet waar. Dit is alsof je naar een Mercedes dealer gaat, een nieuwe auto uitkiest en dan aan de verkoper doorgeeft dat je er niet meer dan € 500 euro voor over heb take it or leave it.
“Ik heb dit domein laten verlopen en ik wil het terug.”
Domeineigenaren stelen geen domeinen. Ze kopen ze op veilingen en van andere eigenaren. Als je naam is verlopen en je bent vergeten om die tien euro voor je domein te betalen dan is dat jammer – you win some, lose some. Zelf heb ik die fout door omstandigheden vroeger ook ooit eens gemaakt ( iets van door schade en schande wijs worden ).
Waarom zijn domeinnamen zoveel waard?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet je echt langs de initiële kosten van een domeinnaam kijken en proberen te begrijpen waarom een premium domeinnaam waardevol kan zijn.
Vroeger in de jaren ’90, waren domeinnamen bijna gratis en vandaag de dag zijn ze over het algemeen beschikbaar voor ergens tussen de € 8 en € 100 per jaar. Maar, net zoals onroerend goed, zijn bijna alle goede domeinen voornamelijk verdwenen.
Domeinnamen zijn niet alleen een zeldzaam iets of een modern kunstwerk dat slechts door een paar mensen ooit zal worden gezien. De juiste domeinnaam kan je duizenden (zelfs miljoenen) besparen in marketing kosten, kan je helpen je beeldmerk uit te breiden, kan je helpen bij het verhogen van je naamsbekendheid en zorgen dat je bedrijf beter overkomt. Kortom, de juiste domeinnaam is alles.
Domeinnaam Kosten vs. andere media
Een domeinnaam van € 25.000 is nog steeds ongelooflijk goedkoop in vergelijking met de waarde van andere marketing uitingen.
Kosten voor reclame verschilt aanzienlijk voor de verschillende soorten media. Natuurlijk, de prijs is erg belangrijk, maar je moet ook afwegen wat je krijgt voor die prijs en goed beoordelen of je de beoogde doelgroep daadwerkelijk zult bereiken.
- Je kunt bijvoorbeeld 5 ct per klik betalen via Google adwords of 90 ct per klik, maar levert die 5 ct nu daadwerkelijk ook meer op, in termen van waarde voor je geld. Er is geen twijfel dat reclame kosten per klik op basis van het ppc systeem moeilijk is te verslaan, maar levert het op de lange termijn een positief resultaat als je kijkt naar de return on investment?
- Andere media zoals magazines bieden een mix van bewustwording, branding en bedrijfsidentiteit. Meestal beginnen de prijzen in papieren magazines bij ongeveer € 1000 per pagina in kleur en gaan naar boven tot soms wel € 10.000 per pagina in bepaalde publicaties. Sommige tijdschriften hebben een heel specifieke lezerskring. je zal daar meerkosten betalen, maar je bereikt wel gericht je doelgroep.
- Voor Outdoor Advertising formaten, kunnen de prijzen variëren van ongeveer € 2000 voor mobiele billboards op voertuigen tot € 7-8000 per maand voor grote billboard reclame op drukke winkelstraten of langs de weg.
- Bij Radio Advertising variëren de reclame kosten enorm en zijn sterk afhankelijk van het tijdvak en de lengte van advertentie. Een typisch slot van 25 seconden kost zo tussen de 250 euro – € 1000 per week, afhankelijk van de frequentie en het aantal luisteraars.
- Met advertenties in de dagbladen kijkt men meestal naar de grootte van de advertentie en uiteraard op welke pagina de advertentie zichtbaar is. Hier speelt de oplage van de krant een belangrijke rol ten aanzien van de reclame kosten. De krant heeft tegenwoordig veel last van het internet. Veel mediabudgetten die voorheen naar de krant gingen, worden nu ingezet op het Internet.
- De reclame kosten voor tv-reclame zijn over het algemeen het hoogst. Ze vragen algauw tienduizenden euro’s voordat je een campagne kunt starten, maar veel is ook hier afhankelijk van de frequentie en de kijkers. Tevens zal je ook geld moeten investeren in het maken van de reclame uiting zelf.
- Gemiddelde middel grote tot grote bedrijven besteden bij een actieve campagne met behulp van AdWords tussen de € 9.000 en € 10.000 per maand, volgens Wordstream.
- Volgens het tijdschrift Entrepreneur, geven middelgrote bedrijven gemiddeld € 96.000 tot € 144.000 uit aan radio-advertenties.
- middelgrote bedrijven besteden gemiddeld met behulp van Google AdWords ongeveer tussen de € 108.000 en € 120.000 per jaar, volgens Wordstream.
En wat gebeurt er het volgende jaar?
Als je net zo succesvol wil zijn als het jaar ervoor krijg je het volgende jaar weer het zelfde bedrag berekent of hoger. Een domeinnaam, daarentegen, kost je het tweede jaar waarschijnlijk niet meer dan € 100 ( als je niet vergeet je provider te betalen).
€ 25.000 klinkt al heeeel goedkoop. Omdat het zo is.
Of je nou de eigenaar bent van een slechte of een goede domeinnaam er moet nog steeds reclame voor worden gemaakt. De media vergelijkingen hierboven hebben je hopelijk leren begrijpen hoeveel geld er wordt besteed aan andere aspecten van je bedrijf om de relatieve kosten van een domeinnaam in perspectief te plaatsen.
Wat veel mensen niet meenemen in hun beoordeling van de kosten die er zijn om een premium domeinnaam te verwerven zijn de immateriële waarden die een goede domeinnaam meebrengt, zoals:
hogere ROI
Als je je geld uitgeeft aan reclame is het belangrijk om het simpel te houden. Het KISS (Keep It Simple Stupid) principe is belangrijker dan ooit met domeinnamen. Je advertentie kosten worden beter besteed , uw ROI gaat beter met een betere domeinnaam.
Waarom? Je vraagt mensen om je te vertrouwen en je naam te onthouden. En veel mensen waaronder ik, vergeten vaak binnen 5 minuten je domeinnaam. Vaak hoor ik een domeinnaam op de radio of zie ik een naam op een billboard en vijf minuten later weet ik al niet meer wat het nu eigenlijk was. We zijn niet allemaal Einsteins en Lingo! winnaars. Als je domeinnaam is voorzien van een koppelteken, eindigt met BV / VOF, begint met DE, 48 tekens heeft of iets is wat je medewerkers niet kunnen spellen, of je klanten niet kunnen typen ( LUXKS met een XK en een S ). Of als je zelf je eigen bedrijfsnaam niet kunt onthouden ….. waarom plaats je dan vraagtekens bij de noodzaak voor een betere domeinnaam?
Lagere advertentie kosten
Veel online advertentie uitgevers hebben ingebouwde kwaliteit scores. Deze kwaliteit scores bepalen hoeveel uw advertenties gaan kosten, uw rankings en nog veel meer. Het hebben van een betere domeinnaam vertaalt zich vaak tot een betere kwaliteit score hogere rankings en lagere prijzen.
meer vertrouwen en Autoriteit
Ron Jackson, van DN Journal,schreef een artikel over de Castello Brother’s en de verkoop van de domeinnaam Whisky.com. Een van de beste citaten van het artikel was: “I started out walking around the distillery display tables where you could sample great whisky. I walked up to the table to tell them that I was the owner of Whisky.com and handed them a Whisky.com business card. I told them I would like to have a picture for the website. They would all stop what they were doing and have me come behind their booth to take pictures with me while everyone else out in front of the table asked who I was…I realized this is what happens with a Hyper Domain Name like Whisky.com. There is already a built-in trust factor, and it greets you like a Lamborghini in the fast lane.”
Whiskey.com is niet lang na deze uitspraak verkocht voor 3.1 miljoen US dollar http://www.dnjournal.com/cover/2014/february.htm
“ZOU JE EERDER OP ZOEK GAAN NAAR EEN TANDARTS OP TANDARTS.NL OF OP DETANDARTDICHTBIJHUIS.NL?”
Tijd is geld
Tijd is de ultieme valuta, en in de zakenwereld kost elke minuut je geld. Elke minuut die je medewerkers verspillen met het spellen van je domeinnaam, of je klant verwart je domeinnaam met een beter onthoudbare versie ( kerstpakketten.nl vs nederlandsekerstpakkettenbeurs.nl ), of hoe vaak een klant naar je domeinnaam heeft moeten vragen of zoeken voordat hij je naam onthoud. Al deze voorbeelden staan in verband met zeer reële financiële kosten.
Als je niet de beste versie van je domeinnaam bezit verlies je geld en zeg je eigenlijk tegen je klanten dat je niet de beste bent. Zoals het voorbeeld van Whisky.com aangeeft. Je kan als bedrijf al 15 jaar gevonden worden op thinkaboutwhiskey.com, maar zodra iemand Whisky.com roept zal je klant daar naar op zoek gaan. – omdat de naam en het merk meer vertrouwen uitstraalt.
– Nogmaals, € 25.000 klinkt goedkoop. Omdat het zo is.
Er zijn nog veel meer redenen op te noemen waarom je de juiste domeinnaam moet hebben. Het belangrijkste is om niet kwaad te worden als iemand anders de domeinnaam heeft die jij graag wil hebben. Maar richt je op de waarde van het domein voor je bedrijf en beslis vervolgens of je het budget bij elkaar zal halen om de domeinnaam over te kunnen nemen.
De kern van dit verhaal is dat een goede domeinnaam heel waardevol is. En dat er professionals zijn die begrijpen wat de waarde van een domeinnaam is, en je een gedegen advies kunnen geven over het kopen / vinden van de juiste domeinnaam voor je bedrijf.
Ik weet heel weinig over het kopen van onroerend goed, daarvoor ga ik naar een makelaar. Het is waarschijnlijk een goed idee om hetzelfde te doen bij aankoop van een domeinnaam. Meer weten over de aankoop van een domeinnaam stuur eens een mailtje naar info@cairoinvest.com of bezoek ons op cairoinvest.com.